Dalton is...

Keuzewerk

Op de Skâns werkten we ruim 20 jaar met hoekenwerk, waarbij leerlingen groepsdoorbrekend met thema's aan het werk waren. In 2015 hebben we dit aangepast aan de huidige onderwijsideeën ten aanzien van onderzoekend leren, en passend binnen ons daltonconcept. Sindsdien noemen we dit onderdeel KEUZEWERK.

Met het keuzewerk streven we de volgende doelen na:

  • De leerling kan het eigen leerdoel stellen.
  • De leerling kan een onderzoeksvraag formuleren.
  • De leerling kan planmatig werken.
  • De leerling kan zelf reflecteren op de behaalde uitkomst.
  • De leerling is trots op zijn werk en wil/kan het resultaat met anderen delen.

Keuzewerk verloopt op de volgende manier:

  • Het kind maakt een onderwerpkeuze uit de keuzewerkbak met hierin 24 onderwerpen die door kinderen en leerkrachten zijn ingebracht.
  • Het kind bedenkt een onderzoeksvraag bij het gekozen onderwerp.
  • Het kind vult deel 1 (evt. met leerkracht) van het eigen planningsblad in (materiaal, tijdsplanning, doel, korte beschrijving).
  • Het kind begint op school en thuis materiaal te verzamelen voor het project.
  • Iedere woensdag van 10.45 tot 12.00 uur werkt het kind  aan het eigen project.
  • Leerkrachten en hulpouders zijn ondersteunend en begeleidend aanwezig zonder het project te sturen. Zij stellen wel verdiepende vragen om het kind te laten nadenken over zijn werkwijze en project.
  • Na afronding van zijn project vult het kind deel 2 (evt. met leerkracht) van het planningsblad in (Dit waren mijn stappen, Dit heb ik ontdekt, Deze problemen kwam ik tegen en zo heb ik ze opgelost, Dit vind ik zelf van mijn project, Zo ga ik mijn project delen met anderen).
  • Vervolgens maakt het kind de keuze voor een nieuw projectonderwerp.